maart 27, 2021

Durf te kiezen, kies voor innovatief ondernemen

Durf te kiezen, kies voor innovatief ondernemen

Hoe zorg je als familiebedrijf voor een gezonde balans tussen de investeringen en de focus op je korte- en lange-termijn-doelstellingen?

Innoveren is moeilijk. Als de zaken goed gaan, ‘vergeten’ veel bedrijven vaak om tijd en aandacht te besteden aan innovatie. Het gaat toch lekker zo? Maar ja, het kan ook gebeuren dat de zaken minder gaan. En dan moet het opeens op stel en sprong anders. Beter. Innovatiever.

Zie hier in een notendop de discussie tussen de generaties die zo kenmerkend is voor het familiebedrijf. De ‘oude garde’ is gepokt en gemazeld en is van de school dat vette jaren en magere jaren elkaar al sinds mensenheugenis afwisselen. Na regen komt zonneschijn, dat werk. De jongere generatie houdt er andere ideeën op na. Zij zijn opgegroeid in een wereld waar het ‘eten of gegeten worden’ is. De ontwikkelingen gaan tegenwoordig zo snel dat op je handen gaan zitten en rustig afwachten geen optie is. Jezelf continu blijven uitdagen en ontwikkelen is hét credo van deze generatie. Er is respect voor de tradities, maar ze mogen niet in de weg zitten tijdens de bedrijfsvoering en besluitvorming.

Voor de blog hebben we deze tegenstelling natuurlijk lekker vet aangezet, maar in praktijk komen we dit verschil van inzicht tussen generaties heel vaak tegen. Wat kun je nu concreet doen om ervoor te zorgen dat de korte-termijn-beslissingen die je neemt nooit ten koste gaan van je doelstellingen op de lange termijn? Het allerbelangrijkste wat je moet doen is moed tonen. Ondernemen is immers het equivalent van lef tonen.

Het allerbelangrijkste wat je moet doen is moed tonen. Ondernemen is immers het equivalent van lef tonen.

  • Durf te vertrouwen op je medewerkers
    Betrek je medewerkers meer dan je al doet, om mee te denken over de richting van je bedrijf. Zorg dat ze de missie en de visie van het bedrijf goed kennen. Daag ze uit om kritisch te zijn, zodat ze hun ideeën met je durven delen. De medewerkers zijn de toekomst van je bedrijf. Maak nóg meer gebruik van hun kennis en potentie.
  • Durf out-of-the-box te denken én doen
    Bijvoorbeeld door mensen met een andere achtergrond aan te nemen en ze met een kritische blik naar je bedrijf te laten kijken. Open de luiken en laat jaknikkers aan je voorbijgaan. Mensen die zich durven uit te spreken zijn goud waard! Kies voor de dynamiek van nieuwe invalshoeken. Daarmee creëer je energie op de werkvloer: het leidt tot nieuwe onderwerpen en ideeën om te bespreken en misschien zelfs wel tot oude discussies die weer oplaaien. Een oud idee dat jaren geleden een brug te ver leek, kan nu opeens het ‘ei van Columbus’ blijken.
  • Durf na te denken over nieuw leiderschap
    Laten we het ook eens hebben over de olifant in de kamer: past je huidige stijl van leidinggeven eigenlijk nog wel bij jouw bedrijf? Voelen je medewerkers zich nog wel senang bij de huidige organisatiecultuur? Of werkt het eerder averechts en verlammend? Want als dat het geval is, kun je die lange-termijn-doelstellingen wel shaken.
  • Durf te veranderen, durf te innoveren
    De wereld om ons heen verandert voortdurend. Dat was vroeger al zo, maar het gaat tegenwoordig wel een stuk sneller. De markt, de techniek, de wensen van de klant… het verandert allemaal zo waanzinnig snel. Dat geldt ook voor medewerkers in de leeftijd van twintig tot veertig jaar. Die hebben niet alleen behoefte aan een uitdagende, goedbetaalde baan, maar zijn vooral ook op zoek naar zingeving. Een baan die begint waar de functieomschrijving ophoudt zogezegd. Meedenken en een wezenlijke bijdrage leveren aan het bedrijf is voor deze generatie geen leuk extraatje maar een absolute voorwaarde.

Uitgepolderd!

Het ooit zo geroemde Nederlandse poldermodel is failliet verklaard. Morsdood. De tergend trage besluitvorming past niet meer bij de dynamiek van vandaag. Wat dan wel? Gestroomlijnde processen. Korte communicatielijnen. Snel beslissen. Op de plek waar de expertise zit, worden de besluiten genomen.

Koppel jouw missie eens aan de verwachtingen van je klanten. Wat zie je gebeuren? Welke waardebeleving ervaren ze en hoe verhoudt die emotie zich ten opzichte van jouw concurrenten? Wat, en om meer precies te zijn, welke emotie of beleving zorgt ervoor dat ze voor jou kiezen en niet voor een ander?

Als je de gewenste klantbeleving in beeld hebt, kun je je interne bedrijfsvoering onder de loep nemen. Waar zitten de knelpunten? Wáár schuurt het in de communicatie? Wat kun je doen om het besluitvormingsproces te versnellen? Kortom: welke interne aanpassingen moet je doen om de klantreis te optimaliseren?

Kom er maar in, multidisciplinaire teams

Het antwoord op al deze vragen luidt: stel multidisciplinaire teams samen! Deze teams worden gevormd over afdelingen heen en je legt de eindverantwoordelijkheid over een hele waardeketen bij ze neer. Op deze manier is niet elke afdelingen verantwoordelijk voor zijn eigen stukje keten. Bam! Dat scheelt een hoop geouwehoer van afdelingshoofden die allemaal overal hun plasje over moeten doen. Doordat zo’n multidisciplinair team de hele klantreis overziet, kan er sneller geschakeld worden. Iedereen die ertoe doet is immers al betrokken in het team!

Dat betekent ook dat de besluitvorming binnen het multidisciplinaire team moet liggen. Dit noemen we zelforganisatie. De teams hebben het mandaat om – binnen vooraf gestelde kaders – alles te doen wat nodig is om hun doelstellingen te behalen. Dankzij deze kaders zorg je er ook voor dat bepaalde tradities gerespecteerd worden.

Door elke klantreis aan de missie van je bedrijf te koppelen kun je serieus meters maken. Alle teamleden spelen hun eigen rol in het geheel en worden gestimuleerd het beste uit zichzelf te halen. Bovendien leren teamleden voortdurend nieuwe dingen van elkaar, omdat verschillende disciplines nu eens niet langs elkaar heen werken maar juist écht met elkaar samenwerken. Zo creëer je synergie.

Door te kiezen voor multidisciplinaire teams kies je voor een gestroomlijnde dagelijkse operatie waarbij altijd ruimte is voor verandering en innovatie. Zonder dat je daarmee al te rigoureus breekt met je tradities en bedrijfscultuur. Zo bouw je aan een cultuur die gestoeld is op vertrouwen, wederzijds respect en zingeving. En dat werkt op alle niveaus door, omdat het elk teamlid, elk team en uiteindelijk het gehele bedrijf de mogelijkheid biedt op groei.  Wil je weten hoe je dit in jouw organisatie kunt realiseren zonder al te veel overhoop te halen? Kom dan met ons in contact!

  • By Tjalling Kuitert
  • By 27 maart 2021
  • Geen categorie