februari 10, 2022

Interview Van Noort Bedrijven: Relatie boven winst

Interview Van Noort Bedrijven: Relatie boven winst

Geen logistieke uitdaging is te veel voor Van Noort Bedrijven uit Waddinxveen. Een familiebedrijf opgericht in 1931. Met hun slogan ‘Compleet in logistiek’ zijn ze gespecialiseerd in alles wat met transport te maken heeft, waaronder verhuizingen, opslag, verhuur van containers tot en met logistieke specials. Het team van 85 medewerkers staat dagelijks klaar om zowel de particuliere als zakelijke klanten zo veel mogelijk te ontzorgen met een service die verder gaat dan de voordeur.

Fred van Noort is DGA, 3e generatie en sinds vorig jaar enig aandeelhouder binnen het bedrijf. Hij deelt graag zijn visie op familiebedrijven in het algemeen. De positieve aspecten en de uitdagingen uit de dagelijkse praktijk. ,,In een familiebedrijf is het de kunst om het verleden en de keuzes van je voorgangers te respecteren, maar tegelijkertijd is dat geen reden om niet te veranderen”, vertelt Fred. Zijn belangrijkste advies is dan ook om je eigen koers te varen en je steeds opnieuw af te vragen waarom je de dingen doet zoals je doet. Kritisch blijven op je processen ondanks dat je soms de opmerking krijgt ‘bij je vader was dat nooit zo’.

Durf het gesprek aan te gaan

Van Noort is opgestart door twee broers. Hun wegen scheidde al snel. De opa van Fred heeft het bedrijf in z’n eentje voortgezet. De 2e generatie bestond uit 4 broers, waarvan de vader van Fred de rol van algemeen directeur vervulde. Met zijn vader heeft Fred 10 jaar in het bedrijf gewerkt en met zijn jongste oom 30 jaar. Sinds 2021 staat hij alleen aan het roer. ,,Duidelijkheid is cruciaal. Ook voor onze medewerkers. Er kunnen geen meerdere kapiteins op één schip zijn. We hebben daarom afgesproken dat ik het aanspreekpunt was bij vragen. En die aanpak werkte uitstekend.”
Eén van de valkuilen als je samenwerkt met familie is volgens Fred niet het gesprek aan te gaan over zaken die gevoelig liggen. ,,Mijn advies is om een onafhankelijk externe in te huren in dat soort gevallen. Vaak blijkt dat je in grote lijnen hetzelfde doel voor ogen hebt. Een externe kan een verbindende rol spelen en de puntjes op de i zetten.”

Voorbereiden op de 4e generatie

Hoewel de zoons van Fred pas 9 en 11 jaar zijn, bereidt het bedrijf zich nu al voor op opvolging of overname. Per bedrijfsonderdeel wordt dit uitgesplitst. ,,Een 4e generatie Van Noort zou geweldig zijn, maar is geen doel op zich”, vertelt Fred. Zelf is hij vanaf zijn twaalfde jaar betrokken bij het bedrijf en kent alle werkzaamheden. ,,Ik kan op ieder onderdeel zelf invallen. Dat is een pluspunt in geval van nood, maar kan tegelijkertijd een valkuil zijn.”

Fred ziet een gezonde mix van opleiding en werkervaring als basis voor zijn zoons. ,,Een studie Bedrijfskunde of een commerciële opleiding biedt een brede basis voor verdere ontwikkeling. Ik vind het daarnaast van belang dat ze oog hebben voor de werkvloer en snappen hoe de processen werken. En ze moeten leren hoe het is om te werken onder een baas bij een ander bedrijf. Dat moest ik zelf ook van mijn vader en mijn ooms. Destijds was ik het daar niet mee eens, maar achteraf heeft die ervaring me veel gebracht.”

DGA Fred van Noort

Menselijkheid en de cultuur van familiebedrijven

Waardering en begrip voor elkaar staan centraal in de bedrijfscultuur. ,,Iedereen kent elkaar en weet hoe elkaars thuissituatie is”, aldus Fred. Herkenbaar in veel familiebedrijven is het menselijke aspect volgens Fred. ,,Als er iets speelt met een medewerker, bedenk ik me op zo’n moment hoe dat voor mij zou zijn en wat me op dat moment zou helpen. Dat komt vaak neer op meeleven en ruimte geven. Neem je tijd om te herstellen. Je krijgt er gemotiveerde en loyale medewerkers voor terug.”

Blije medewerkers die plezier hebben in hun werk. Dat is waar Van Noort Bedrijven bekend om staat. ,,Dat is één van de redenen dat klanten bij ons blijven. We gaan verder dan de voordeur, dat wil zeggen dat we veel regelen voor onze klanten. Ze mogen zorgen hebben om van alles, maar niet om hun transport. Dat is goed geregeld.” Van Noort Bedrijven zet in op een partnerschap met klanten. Langlopende relaties waarbij beide partijen het beste voorhebben met elkaar.

,,Onze klanten mogen overal zorgen om hebben, behalve om hun transport” – Fred van Noort, DGA Van Noort Bedrijven

Uitdagingen voor de toekomst

De transportsector heeft voldoende uitdagingen nu en in de toekomst. De aanwas van nieuwe medewerkers in de sector is in Nederland al langer een probleem. Fred: ,,Wij hebben geen tekort aan mensen gelukkig. Jonge jongens en meiden vanuit de vakopleiding startten in het bedrijf als bijrijder op een verhuiswagen. Vanuit daar groeien ze door binnen het bedrijf en leren alle facetten van het vak kennen. We betalen een goed salaris en 90% van de werkzaamheden vallen tussen 6 uur ’s morgens en 6 uur ’s avonds. Dat is niet vanzelfsprekend binnen de logistiek.”

Materialen zijn schaars en aan nieuwe vrachtwagens of onderdelen is moeilijk te komen. ,,Gelukkig zijn we goed bij met onze investeringen en kunnen we ons werk uitstekend uitvoeren, maar wachttijden van een jaar op nieuw materieel zijn geen uitzondering.”

Duurzaamheid is ook binnen Van Noort Bedrijven een doorlopend thema. ,,We proberen steeds inventief te blijven hierin. Zo proberen we opleggers en aanhangers op leeftijd een tweede leven te geven, zodat ze gemiddeld 10 tot 15 jaar langer meegaan.”

Meer informatie over Van Noort Bedrijven: vannoort.nl

  • By Sandra Andrae
  • By 10 februari 2022
  • Geen categorie