mei 11, 2022

Employer branding voor familiebedrijven: hoe bouw je een aantrekkelijk werkgeversmerk op?

Employer branding voor familiebedrijven: hoe bouw je een aantrekkelijk werkgeversmerk op?

De huidige krapte op de arbeidsmarkt gaat alleen maar erger worden, als we Nora Neuteboom, senior econoom van ABN Amro, mogen geloven. Bedrijven moeten nu al alles uit de kast halen om geschikte mensen te vinden en aan zich te binden. Dat merken ook de Nederlandse familiebedrijven. Hoe kunnen zij, met hun specifieke bedrijfskenmerken, de arbeidsmarkt (opnieuw) veroveren?

Employer branding houdt in dat je een aantrekkelijk werkgeversimago hebt en daarmee de juiste mensen aantrekt en behoudt. Met andere woorden: je onderscheidt je van je concurrenten op de arbeidsmarkt, waardoor potentiële medewerkers bij jou aan de slag willen.

Maar ook richting het huidige personeel is het belangrijk om je onderscheidend vermogen aan te tonen. Als zij vinden dat ze bij een aantrekkelijk ‘merk’ werken, vermindert immers het verloop. Maar hoe kun je als familiebedrijf jezelf als werkgever zo aantrekkelijk mogelijk in de arbeidsmarkt neerzetten?

Positief daglicht

Familiebedrijven onderhouden vaak een nauwere band met hun werknemers. Dat werkt in hun voordeel; wie wil er nou níét werken voor een betrokken werkgever? Daar staat tegenover dat familiebedrijven vaak wat traditioneler zijn ingericht. Met een strakkere hiërarchie en meer strikt van elkaar gescheiden afdelingen. Wat weer funest kan zijn voor het bedrijfsimago.

Plussen en minnen dus. Wil je weten hoe mensen tegen je merk aankijken? Ga dan allereerst na of het beroep dat je uitoefent als aantrekkelijk wordt gezien. Beroepen in de bouw en de maakindustrie zijn in veel gevallen lichamelijk behoorlijk zwaar. Blijft daar de nadruk op liggen? Of verschuif je de aandacht meer naar bijvoorbeeld ‘het maken van mooie product’? Die nuance kan al een wereld van verschil maken.

Maar goed, het merkimago wordt niet alleen bepaald door het beroep dat je mensen uitoefenen, maar ook door jou als werkgever. Het behouden en werven van personeel gaat makkelijker wanneer mensen je werkplek als prettig ervaren. Denk hierbij aan het bewaken van een gezonde privé-werkbalans, het bevorderen van een prettige werksfeer en het aanbieden van voldoende opleidings- en doorgroeimogelijkheden.

Jezelf neerzetten als werkgeversmerk

Steeds meer familiebedrijven zien in dat ze niet alleen een goede werkgever moeten zijn, maar dat ze dit ook actief uit moeten dragen. Bijvoorbeeld met behulp van een certificering, zoals die van Great Place To Work (GPTW). Onder meer het Helmondse familiebedrijf Spirotech is een Great Place to Work. Ook het keurmerk Beste Werkgevers – vandaag de dag bekend onder de naam World-class Workplace – is hier een treffend voorbeeld van.

Gelukkige werknemers veranderen van personeelsleden in ambassadeurs. Beeld je in dat zij iedere keer vol lof praten over jouw bedrijf tegenover familieleden, vrienden en kennissen. Daar kun jij uiteindelijk ook weer van profiteren. Wie weet wat voor interessante kandidaten er in het eerste- en tweedegraads netwerk van je werknemers zitten.

Strategie

Het is bij employer branding wel van belang om een strategie op te stellen. Daarmee zorg je ervoor dat HR en marketing altijd op één lijn zitten. Die samenwerking is cruciaal voor het opbouwen van een aantrekkelijk werkgeversmerk. HR is verantwoordelijk voor de werksfeer en het betrekken van de werknemers, terwijl marketing zich bezighoudt met het actief uitdragen van je merk, de missie en de visie van je organisatie. Vanuit deze strategische aanpak zitten HR en marketing steeds op dezelfde golflengte.

Vergeet binnen die strategie ook je social media niet! Iedere potentiële kandidaat checkt vandaag de dag je kanalen. Daar willen ze niet alleen zien wat je precies doet, maar ook hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Zo proeven ze of de werksfeer gezellig is en hoe de vrijdagmiddagborrels eruitzien. Op welke kanalen je dit precies doet, is aan jou.

Familiebedrijven als Koks Group en Elite geven in dat opzicht het goede voorbeeld. Op het vlak van employer branding zijn zij al heel ver en daarbij zetten ze meerdere kanalen in om hun doelgroep mee aan te spreken. Waaronder dus een aparte Werken Bij-website.

Op rolletjes

Ook wanneer je een sollicitant uitnodigt voor een gesprek, is het belangrijk om uit te dragen waarom het bedrijf precies zo aantrekkelijk is. Waarbij je niet alleen jezelf moet verkopen, maar ook de kandidaat de kans geeft om meer over zichzelf te vertellen. Focus je dus op wat jullie elkaar kunnen brengen!

Waak er als familiebedrijf wel voor dat recruitmentprocedures niet te lang duren. In de praktijk blijkt namelijk dat de besluitvorming binnen familiebedrijven vaak langer duurt dan binnen niet-familiebedrijven. Binnen de huidige overspannen arbeidsmarkt wedden werkzoekenden zelden op één paard. Hoe sneller je handelt, des te groter is de kans dat de kandidaat kiest voor jouw bedrijf. Waarmee je ook nog eens direct je grote mate van betrokkenheid aantoont.

Themabijeenkomst Employer Branding voor Familiebedrijven

Benieuwd naar hoe jij je als familiebedrijf op de kaart kunt zetten door aan de slag te gaan met employer branding? En hoe je recruitment marketing daarbij kunt inzetten? Lees dan hier verder en meld je aan voor onze volgende themabijeenkomst, Employer Branding voor Familiebedrijven, op 14 juni 2022 in Houten.

  • By Sandra Andrae
  • By 11 mei 2022
  • Evenementen